Beneficiile unui stil de viata sanatos: Afla acum care sunt

Related Articles

Inceperea unui stil de viata sanatos poate implica consumul de alimente hranitoare, angajarea in activitati fizice regulate si prioritizarea sanatatii tale mintale.

Cand nu esti cel mai sanatos, probabil iti poti da seama. S-ar putea sa va simtiti pur si simplu „off”. S-ar putea sa descoperi ca te simti obosit, sistemul tau digestiv nu functioneaza la fel de bine ca in mod normal si se pare ca racesti. Din punct de vedere mental, s-ar putea sa descoperi ca nu te poti concentra si sa te simti anxios sau deprimat.

Vestea buna: un stil de viata sanatos te poate ajuta sa te simti mai bine. Si mai bine, nu trebuie sa-ti revizuiesti intreaga viata peste noapte. Este destul de usor sa faci cateva mici modificari care te pot indruma in directia imbunatatirii starii de bine. Si odata ce faci o schimbare, acel succes te poate motiva sa continui sa faci schimbari mai pozitive.

Cereti 50 de persoane sa defineasca ce este un „stil de viata sanatos” si probabil veti primi 50 de raspunsuri diferite. Asta pentru ca nu exista un singur mod de a fi sanatos. Un stil de viata sanatos inseamna pur si simplu sa faci lucruri care te fac fericit si sa te simti bine.

Pentru o persoana, asta poate insemna mersul pe jos de o mila de cinci ori pe saptamana, mancarea fast-food o data pe saptamana si petrecerea timpului virtual sau in persoana cu cei dragi o data la doua zile. Pentru altcineva, un stil de viata sanatos poate fi antrenament si alergare a doua maratoane pe an, urmand o dieta keto si sa nu bei niciodata o inghititura de alcool.

Niciuna dintre acestea nu este mai buna decat cealalta. Ambele sunt perfecte pentru acea persoana. Tu poti decide cum arata stilul tau de viata sanatos.

Efectuarea de schimbari pentru a va imbunatati sanatatea poate duce la beneficii pentru corpul, mintea, portofelul si chiar mediul inconjurator.

1. Previne boala

Obiceiurile sanatoase pot reduce riscul aparitiei diferitelor boli, inclusiv cele care pot aparea in familia ta.

De exemplu, intr-un studiu recent, adultii care au urmat o dieta americana standard (bogata in fructe si legume) timp de 8 saptamani au avut un risc redus de boli cardiovasculare.

In alt studiu 2020, cercetatorii au descoperit ca fiecare crestere cu 66 de grame a consumului zilnic de fructe si legume a fost asociata cu un risc cu 25% mai mic de a dezvolta diabet de tip 2.

Schimbarea unor cereale rafinate cu cereale integrale reduce, de asemenea, riscul de imbolnavire. Intr-un studiu observational pe aproape 200.000 de adulti, cei care au mancat cele mai multe cereale integrale au avut o rata de diabet de tip 2 cu 29% mai mica decat cei care au mancat cel mai putin.

Si o analiza a 45 de studii a concluzionat ca consumul de 90 de grame (sau trei portii de 30 de grame) de cereale integrale pe zi a redus riscul de boli cardiovasculare cu 22%, bolile coronariene cu 19% si cancerul cu 15%.

In ceea ce priveste exercitiile fizice, doar 11 minute pe zi va pot adauga ani de viata. Intr-un studiu din 2020, cercetatorii au urmarit peste 44.000 de adulti. Cei care au facut 11 minute de activitate fizica moderata pana la viguroasa in fiecare zi au avut un risc mai mic de deces in comparatie cu cei care au facut exercitii fizice la aceasta intensitate doar timp de 2 minute. Aceasta comparatie a fost valabila chiar daca oamenii au stat 8,5 ore in fiecare zi.

2. Economiseste bani

Este intotdeauna inteligent sa-ti vezi medicul primar pentru un examen fizic anual. Acest lucru este valabil mai ales daca vad cum unele conditii de sanatate, cum ar fi hipertensiunea arteriala, sunt „tacute”. Aceasta inseamna ca nu au niciun simptom, asa ca, daca nu sunteti verificat, de obicei nu stiti ca aveti aceasta afectiune.

Cu toate acestea, cu cat esti mai sanatos, cu atat mai putin probabil va trebui sa mergi la medic. Acest lucru ar putea economisi bani prin reducerea coplatilor, a necesitatii de retete si a altor tratamente.

3. Prelungeste durata de viata

Obiceiurile de baza sanatoase sunt legate de o viata mai lunga. Daca, la varsta de 50 de ani, nu ai fumat niciodata, nu ai mentinut o greutate sanatoasa, esti activ in mod regulat, urmezi o dieta sanatoasa si mentii alcoolul la un consum moderat, ai putea trai cu pana la 14 ani mai mult. Facand chiar si cateva dintre aceste modificari, iti poate prelungi durata de viata.

4. Poate fi bun pentru mediu

Alimentele ultraprocesate sunt cele care contin cereale rafinate si aditivi pentru a schimba textura, gustul sau culoarea. Cateva exemple de aceste alimente sunt pufuletele de branza, prajiturile de desert ambalate, nuggetele de pui si cerealele indulcite pentru micul dejun. Peste 70 la suta din alimentele din supermarketurile din SUA sunt ultraprocesate.

Fabricarea alimentelor ultraprocesate contribuie la emisiile de gaze cu efect de sera, deficitul de apa, scaderea biodiversitatii, deseurile de plastic si defrisari.

Apoi, sunt produse de origine animala. Potrivit unui studiu din 2013 al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura (o agentie din cadrul ONU care se concentreaza pe reducerea foametei si a inegalitatii alimentare la nivel mondial), cresterea animalelor pentru carne si produse lactate reprezinta 14,5% din gazele cu efect de sera create de om.

Cu toate acestea, exista solutii usoare pentru acest lucru. De exemplu, daca fiecare american si-ar reduce consumul saptamanal de carne de vita cu 1/4 de lira, scaderea emisiilor de gaze de incalzire globala ar fi echivalentul cu scoaterea de pe sosea a patru pana la sase milioane de masini, potrivit Consiliului pentru Aparare a Resurselor Nationale.

Dar nu este vorba doar despre ceea ce mananci mai mult sau mai putin. Inlocuirea curselor scurte cu masina cu bicicleta poate reduce, de asemenea, cantitatea de dioxid de carbon eliberata in atmosfera.

Intr-un studiu din 2010 non-evaluat, cercetatorii au estimat ca daca 20% dintre cetatenii din Madison, Wisconsin ar merge cu bicicleta pentru calatorii mai mici de 5 mile, ar reduce emisiile de dioxid de carbon cu peste 57.000 de tone in fiecare an.

Si, un studiu din 2017 la Stockholm a constatat ca, daca soferii care locuiau intr-o jumatate de ora de mers cu bicicleta la si de la serviciu ar face naveta mai degraba cu bicicleta decat cu masina, ar putea salva 449 de ani de viata anual in judet datorita reducerii emisiilor vehiculelor.

Aceste estimari nu sunt pur si simplu vise. Programul de partajare a bicicletelor din Barcelona reduce emisiile de dioxid de carbon cu aproximativ 10.000 de tone in fiecare an.

Calatoria ta catre un stil de viata mai sanatos incepe cu mici schimbari pe care te simti increzator ca le poti realiza. Luati in considerare crearea de obiective „SMART”. SMART inseamna:

  • specific
  • masurabile
  • realizabil
  • relevante
  • limitat in timp (respectat de un termen limita si realizat intr-un anumit interval de timp)

Cand va concentrati pe obiectivele SMART, puteti gasi mai mult succes. Si o singura „castiga” initiala te va impinge sa-ti stabilesti obiective noi, mai mari.

Luati in considerare urmatoarele sfaturi pentru a incepe sa va imbunatatiti starea generala de sanatate.

1. Mananca mai multe legume

O analiza din 2010 a unor studii prospective sugereaza ca consumul mai multor legume si fructe este asociat cu un risc mai mic de boli de inima, accident vascular cerebral, cancer si deces prematur.

Desi este mai bine sa mananci mai multe legume, nu trebuie sa treci de la zero la noua portii pe zi. Poate ca scopul tau este sa mananci o portie de legume la cina. Daca faci deja asta, ia in considerare sa mananci o leguma sau un fruct la fiecare masa.

Retineti ca legumele mai putin procesate sunt mai bune. In loc de cartofi prajiti, incercati cartofi prajiti condimentati cu ierburi sau faceti o prajire din mai multe legume colorate si stropiti-le cu o vinegreta gustoasa.

2. Schimbati cerealele integrale

Inlocuirea cerealelor rafinate cu cereale integrale va va aduce beneficii sanatatii. Intr-un mic studiu din 2017, 81 de barbati si femei in postmenopauza au fost impartiti in doua grupuri. Jumatate a urmat o dieta care continea cereale integrale, iar cealalta jumatate a urmat o dieta care a fost aceeasi din punct de vedere caloric, dar care continea cereale rafinate. Dupa 6 saptamani, grupul de cereale integrale si-a crescut rata metabolica de repaus (RMR). RMR este cate calorii arde corpul tau in repaus.

Incepeti putin prin a inlocui un cereal rafinat in fiecare zi cu un cereal integral – poate este painea prajita la micul dejun sau pilaf-ul pe care il faceti la cina. Experimentati cu diferite cereale si arome pentru a vedea care va plac cel mai mult.

Cerealele integrale includ:

  • ovaz simplu
  • paine integrala si paste
  • orez brun si salbatic
  • hrisca
  • grau bulgur
  • mei
  • orz
  • ortografiat
  • Quinoa
  • farro

Cerealele rafinate includ:

  • paine alba si paste
  • orez alb
  • majoritatea cerealelor pentru micul dejun
  • chipsuri
  • covrig
  • biscuiti

3. Fii mai activ

Daca cuvintele „exercitiu” sau „antrenament” te dezamageste, gandeste-te la acest pas in termeni de activitate fizica sau pur si simplu miscarea corpului.

Nu trebuie sa alergi un maraton – sau sa alergi deloc – pentru a fi sanatos.

Puteti merge pe jos, mergeti la o plimbare cu bicicleta, luati lectii de dans salsa, practicati arte martiale sau incercati un curs de antrenament online. Cel mai important lucru este sa alegi o activitate care iti place. Alegerea unei activitati care va intereseaza va creste sansele sa ramaneti cu ea.

In al doilea rand, amintiti-va ca nu trebuie sa incepeti cu un antrenament lung. Tinteste-te 10 minute pe zi, 5 zile pe saptamana. Cand te simti gata, mai adauga inca 5 sau 10 minute. Continuati sa faceti acest lucru pana cand ajungeti la cel putin 30 de minute pe zi in majoritatea zilelor saptamanii.

4. Pastrati prietenii

Relatiile puternice si mentinerea comunicarii cu prietenii si cei dragi pot sprijini sanatatea mintala.

In primul rand, riscul de depresie este mai mare la persoanele cu relatii de proasta calitate. Cei cu relatii sociale de cea mai proasta calitate au mai mult decat dublu risc de depresie in comparatie cu persoanele cu conexiuni de cea mai inalta calitate.

In mod similar, cercetarile sugereaza ca sentimentul de izolare este asociat cu un risc crescut de sanatate auto-evaluata si depresie. De asemenea, este asociat cu diverse probleme de sanatate, cum ar fi dureri de cap, palpitatii si dureri de spate, gat sau umar.

Chiar daca nu va puteti intalni cu prietenii sau familia in persoana, programati o ora pentru a reveni la un apel telefonic sau video o data pe saptamana. Sau, pur si simplu incepeti sa discutati cu un vecin cand il vedeti.

5. Controleaza stresul

Stresul cronic iti pune corpul in modul lupta sau fugi tot timpul. Acest lucru va impune sistemul imunitar si va face mai susceptibil la probleme de sanatate, inclusiv:

  • boala de inima
  • Diabet
  • probleme digestive
  • depresie
  • tensiune arteriala crescuta
  • anxietate
  • dificultati de somn

Exercitiile fizice pot ajuta la reducerea stresului prin eliberarea energiei acumulate. Activitatea fizica poate stimula, de asemenea, eliberarea de hormoni de ridicare a dispozitiei, numiti endorfine.

Pentru altii, practicile de mindfulness – cum ar fi meditatia, respiratia profunda, jurnalul sau petrecerea timpului in natura – pot ajuta la reducerea stresului. De asemenea, vorbirea cu prietenii poate ajuta.

Daca doriti mai mult sprijin pentru ameliorarea stresului, luati in considerare terapia. Lucrul cu un psiholog, psihiatru sau terapeut calificat te poate ajuta sa treci peste provocarile pe care ti le arunca viata si te poate ajuta sa inveti noi abilitati pentru a gestiona stresul.

Intr-adevar, nu exista dezavantaje pentru un stil de viata sanatos, deoarece fiecare persoana poate defini cum arata si se simte „sanatos” pentru ei insisi.

Asta inseamna ca nu trebuie sa faci nimic care sa nu te faca fericit. La urma urmei, asa cum am tratat deja, nefericirea va poate afecta sanatatea.

De exemplu, daca nu va place exercitiile obisnuite, ganditi-va la moduri in care va place sa va miscati corpul. Si daca urasti kale, nu trebuie sa o mananci.

A trai un stil de viata sanatos nu inseamna ca trebuie sa renunti la lucrurile care pot fi considerate „obiceiuri proaste”. Este perfect posibil sa echilibrati viata sanatoasa cu consumul de prajituri, sa luati o zi libera de la antrenament sau sa luati vin la cina.

De fapt, sa te bucuri de un tratament din cand in cand te poate ajuta sa ramai mai bine la obiceiuri alimentare sanatoase. O mentalitate „tot sau nimic” in care poti manca doar alimente „bune” si nu le consumi niciodata pe cele „rai” de multe ori se intoarce inapoi. A avea flexibilitatea de a manca lasagna extra-branzoasa a mamei tale – si de a savura fiecare muscatura – face parte din a fi sanatos.

Zilele de odihna sunt, de asemenea, importante pentru sanatatea fizica si psihica. Facand prea multa miscare poate creste riscul de rani sau te poate face sa te epuizezi si sa renunti cu totul la exercitii.

In plus, consumul moderat de alcool (o bautura standard pe zi pentru femei si doua pentru barbati) este asociat cu diverse beneficii pentru sanatate. O „bautura standard” este:

  • 12 uncii fluide de bere
  • 5 fl oz de vin
  • 8–9 fl oz de lichior de malt
  • 1,5 fl oz de spirt

Pe de alta parte, daca simtiti ca nu puteti controla un obicei care ar putea avea efecte negative asupra sanatatii (cum ar fi consumul de alcool, consumul de droguri recreative in exces sau fumatul), discutati cu medicul dumneavoastra. Ele va pot ajuta sa gasiti sprijin.

Un stil de viata sanatos nu numai ca te poate ajuta sa te simti mai bine, dar poate, de asemenea, sa reduca riscul unor boli, sa-ti prelungeasca durata de viata, sa economisesti bani si sa beneficiezi de mediu.

Versiunea ta a unui stil de viata sanatos este orice definiti ca acesta sa fie. Nu este nimic ce trebuie sau nu trebuie sa faci pentru a fi sanatos. Identificati ce va face sa va simtiti bine si ce va aduce cea mai mare fericire. Apoi, incepeti putin cand faceti modificari. Este mai probabil sa vedeti succesul in acest fel, iar succesele mici vor aduce beneficii mai mari.

In cele din urma, daca doriti ajutor pentru a face orice modificari ale stilului de viata, discutati cu medicul dumneavoastra. Daca nu va pot ajuta direct, va pot recomanda alti profesionisti, cum ar fi dieteticieni sau terapeuti.

More on this topic

Comments

Popular stories